“愛・地球博” サイン、ストリート・ファニチュア、サービス施設
2005
「自然の叡智」をテーマとした愛・地球におけるサイン、ストリート・ファニチュアのデザインでは、優れた「環境性」、「仮設性」、「演出性」が求められた。 「3R(※)」をコンセプトとし、地球環境の負荷を最小限に抑え、かつ多様な設置環境に対応するシステムとして、修理や移設、リユース、分解リサイクルが容易なパーツ化システムを展開した。演出面では、生分解性樹脂膜によるバナーやサイン表示面に、ホスト国として「日本の色彩」を施し、文化的なアイデンティティと里山的な周辺環境との調和を図った。
※3R:Reduce=減らす/Reuse=再利用/Recycle=再資源化
The signage and the street furniture design for Expo 2005 Aichi Japan with the theme “Nature's Wisdom” required quality context for “environment,” “temporariness” and “dramatization.” We developed the system with the parts accessible for maintenance and relocation, re-use, recyclable by disassembling. With the concept of 3R (Reduce, Reuse, Recycle), the system is to correspond to the widely diversified environment of the installation by straining the load on global environment to the minimum level.
To dramatize the argument, tried to express the unified relation between cultural identity and Satoyama like surrounding environment. The expression was made possible by using biodegradable membrane for the banner and using the Japan-taste color as the host country.
2005年 第39回SDA賞受賞
準優秀賞受賞 2005年 グッドデザイン賞 受賞
領 域:ストリート・ファニチュアデザイン/サイン計画 施 主:財団法人日本国際博覧会協会
業務内容:基本計画/基本設計/実施設計/工事監理
3Rを軸とした環境性、仮設性、演出性