大阪市サインタワー

1987

大阪市サインタワーは、1981年に始まった大阪市の歩行者用案内標識の改善計画に続き、交通の案内と市内の入口標識として計画された。

大阪市の歩行者用案内標識は、大中小の基本標識と地区案内標識が体系化されており、車両の標識は主に広域道路の案内標識と案内標識である。

地域外からの訪問者のため、街の境界を示す形や機能、街の入り口としての門の外観、地域のイメージ、ウェルカムメッセージが安心感を与える。

塔の上部には、大阪の街灯である水路標識が高さ1015メートルの3次元で象徴され、街路照明、歩道照明、信号機、道路標識、市境の表示、イベントのフラグ用のデバイスの取り付けなど、街路で必要な機能を備えている。

Osaka sign towers were planned as a guidance for the traffic and an entrance sign of the city, following the improvement plan of guidance signs for pedestrians in Osaka city which started in 1981. 

As for the guidance signs for pedestrians in Osaka city, base signs of large, medium and small sizes and district guidance signs were systematized, and the signs for the vehicles are mostly information and guidance signs on streets in a wide area. 

It is hard for visitors from out of the area to recognize the city district as a destination within the continuous urban scenery. Visitors feel relieved after a long drive when they recognize their destination easily and feel the image of the city. Shapes and functions to indicate the city border, the appearance of the gate as a city entrance, the image of the area and a welcome message are necessary to provide a feeling of relief. 

Such a function also improves the safety of driving. 

Based on the concept above, Osaka sign towers were installed at ten points 

on major streets which enter the city. 

Integrated on the towers are, on upper part, a channel mark (marks to inform the passing ships the best channel to go by), the city mark of Osaka, is symbolized in three dimensions at the height between 10 and 15 meters, integrating all the necessary functions on streets such as street lighting, sidewalk lighting, traffic signals and street signs, indication of city border and attaching devices for flags for events. 

Generally a variety of street facilities are installed and maintained by different organizations, and are installed without specific order, with different designs and in close proximity, leading to disorderly street scenery and further to disturbance in traffic safety. It will be increasingly important to plan and design 

those facilities comprehensively with new functions such as scenic significance and a role as a local gate. 


SDA大賞 通産大臣賞 1987


領  域:都市ゲートサイン

施  主:大阪市・財団法人大阪土木技術協会

業務内容:ゲート設計

都市ゲートサイン

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